Click here to advertise on CatholicCulture.org

Time continues misrepresentation on Pope Benedict

Catholic World News - December 15, 2010

In an issue that names Mark Zuckerberg, the founder of Facebook as the “Person of the Year,” Time magazine lists Pope Benedict among other important newsmakers, with a short piece that contains several glaring errors.

In reference to the Pope’s much-discussed statement on condom use in Light of the World, the Time article by Kayla Webley reports that the Pontiff “said only that a male prostitute may choose to use a condom to prevent the spread of the HIV infection.” That’s not quite what the Holy Father said. But the next paragraph of the Time piece is spectacularly misleading. Time reports:

It seems 30 years ago, during a brief tenure in Munich, the Pope, then Archbishop Joseph Ratzinger, had transferred a known abusive priest to his own archdiocese, ostensibly for therapy. But just days after his arrival, the priest was allowed to serve among the flock and subsequent sexual assaults occurred.

The facts:

The facts of the Munich case are now widely known. If Time does not present them accurately, the reader is left to wonder whether the reporting is malicious or merely incompetent.

Additional sources for this story
Some links will take you to other sites, in a new window.

An appeal from our founder, Dr. Jeffrey Mirus:

Dear reader: If you found the information on this page helpful in your pursuit of a better Catholic life, please support our work with a donation. Your donation will help us reach five million Truth-seeking readers worldwide this year. Thank you!

Progress toward our April expenses ($17,660 to go):
$35,000.00 $17,340.48
50% 50%
Sound Off! CatholicCulture.org supporters weigh in.

All comments are moderated. To lighten our editing burden, only current donors are allowed to Sound Off. If you are a donor, log in to see the comment form; otherwise please support our work, and Sound Off!

Show 2 Comments? (Hidden)Hide Comments
  • Posted by: filioque - Dec. 15, 2010 7:10 PM ET USA

    This a pretty lame rejoinder to Time. First, it is irrelevant whether Archbishop Ratzinger was a Cardinal in 1980. He was Archbishop and responsible for the Archdiocese. Second, the assignment to a parish occurred two years, not a few days, after the priest went to Munich. As CatholicCulture.org reported on March 16, 2010, "Father Hullerman was given a parish assignment in September 1982-- 7 months after Cardinal Ratzinger resigned his post as Archbishop of Munich...." You can do better.

  • Posted by: rpp - Dec. 15, 2010 6:20 PM ET USA

    I all charity, I find the, in general, the reportage found in "Time" magazine is not incompetent. While I may be wrong in this particular case, I think the explanation lies elsewhere.

Subscribe for free
Click here to advertise on CatholicCulture.org

Recent Catholic Commentary

Faith of the Fatherless: The Psychology of Atheism 12 hours ago
Relax; the Pope didn't change Church teaching with a phone call 13 hours ago
Round Trip to the present moment: a Catholic jazz artist's latest offering April 22
Easter with the Pope April 21
Smaller Church, Bigger Faith, 3: Ecclesiastical Discipline April 17

Top Catholic News

Most Important Stories of the Last 30 Days
Pope Francis: Easter Vigil homily (full text) CWN - April 20
Pope Francis's Easter Message 'Urbi et Orbi' (To the City and the World): full text, link to video CWN - April 20